Fastfood markt ontwikkelt zich behoorlijk fast.
De fastfoodmarkt staat bekend om een minder goed imago, dus blijven ze continu aan de weg aan het timmeren. Waar die ijver vandaan komt is moeilijk te zeggen. Of dit nu te maken heeft met de snackwet die voor 2025 is aangekondigd of doordat consumenten vanwege economische redenen voor het goedkopere voedsel kiezen? Wie zal het zeggen? Feitelijk is dat de fast service een ongelooflijke groei in het aantal drive-throughs doormaakt.
Drive-through breidt zich verder uit
In de afgelopen tien jaar is het aantal drive-through met ruim 40 procent gestegen in Nederland. De teller staat nu op zo’n 260 drive-ins. De Mac Drive is hierin de bekendste, niet voor niets heeft Mac Donalds het grootste marktaandeel hierin. Echter is dit aandeel de afgelopen jaren flink af aan het nemen. Aangezien zich andere spelers zich op de markt bevinden.
Tijdens corona hebben veel foodservices, weliswaar noodgedwongen, handig gebruik gemaakt van de mogelijkheden en de service geboden om etenswaren af te halen. Weinig van deze etablissementen zijn er ná corona nog overgebleven.
Foodcourts maken opmars
Veel fastfoodketens hebben de afgelopen jaren drive-through aan hun concept toegevoegd. New York Pizza, Bufkes, Restaria, Febo en KFC. Waarbij laatstgenoemde het aantal drives het snelst heeft toegenomen Naast de bestaande fastfood concepten maken andere projecten een grote opmars in het drive-through aandeel namelijk: Foodcourts. Foodcourts zijn plekken waarbij veel verschillende eetgelegenheden zijn gerealiseerd. Op het moment zijn deze Foodcourts In Nederland nog erg schaars, maar het aantal zal flink gaan toenemen. Er zijn namelijk al verschillende foodservicemerken aan randen van steden gevestigd en er liggen verschillende foodcourt-projecten in het verschiet.
Ben jij een ondernemers die plannen heeft zich te vestigen bij een foodcourt? Hela denkt graag met je mee over de mogelijkheden.
Bron: Aantal drive-thrus met ruim 40 procent gegroeid: frituurwereld